No Image

Mercedes benz citaro o 530

СОДЕРЖАНИЕ
1 417 просмотров
21 января 2020

Citaro — семейство городских и пригородных автобусов Mercedes-Benz. Городские модели низкопольные, с высотой пола над дорогой 320—340 мм, одинаковой по всему салону, за счёт смещения моторного отсека с вертикальным двигателем в левый угол задней площадки, а также применения портального заднего моста.

Содержание

Модели [ править | править код ]

Семейство Citaro (O530) включает двухосные модели соло (C-городской [1], U и MU-пригородные), трёхосный 15-метровый Citaro L и сочленённую модель G [2], а также новый 13,1-метровый пригородный Citaro MU.

Городские модификации [ править | править код ]

  • O530 — большого класса; одиночный; с горизонтальным либо вертикальным дизельным двигателем; в двух- и трехдверном исполнении (а также однодверный в странах с левосторонним движением).
  • O530 CNG — большого класса; одиночный; с газовым двигателем; в двухдверном исполнении.
  • O530 FuelCell Hybr > Пригородные модификации [ править | править код ]
  • O530 GÜ — особо большого класса; сочлененный; в трех- и четырехдверном исполнении;
  • O530 LE GÜ — большого класса; одиночный; низкий вход (по средней части); в двух- и трехдверном исполнении (а также однодверный в странах с левосторонним движением).
  • O530 LE Ü — большого класса; одиночный; низкий вход; в двух- и трехдверном исполнении.
  • O530 LÜ — особо большого класса; удлиненный одиночный; в двух- и трехдверном исполнении.
  • O530 MÜ — большого класса; одиночный; в двух- и трехдверном исполнении.
  • O530 Ü — большого класса; одиночный; в двух- и трехдверном исполнении.

Технические характеристики [ править | править код ]

Технические характеристики Mercedes Citaro C Citaro L
Назначение Городской Городской
Габаритные размеры, мм 11190x2550x3009 14995x2550x3009
Колёсная база, мм 5845 7290
Число мест для сидения 28-32 46
Число дверей для пассажиров 2 или 3 3
Двигатель Mercedes OM 457 hLA
Рабочий объём двигателя, л 11,98
Мощность двигателя, л.с./ мин 252 / 2200
Крутящий момент, Н.м / мин 1100 / 1000
Коробка передач А
Макс. скорость 159км/ч

Автобусы на водородных топливных элементах [ править | править код ]

На автобусы Citaro установлены топливные элементы канадской компании Ballard Power Systems — по два протон-обменных элемента суммарной мощностью 250 кВт. 9 баллонов на крыше хранят 40-42 кг. водорода. Максимальная скорость — 80 км/ч. Расход водорода в Лондоне составляет 0,25 кг/км. Дальность пробега на одной заправке 165 км.

Второе поколение автобусов [ править | править код ]

Модель автобуса Mercedes-Benz Citaro FuelCell Hybrid не выделяет никаких вредных выбросов, а единственным его побочным продуктом является водяной пар. Свести же «токсичность» выхлопов до нуля удалось за счет использования водородных топливных элементов, которые и обеспечивают выработку электроэнергии для всех четырех (на каждое колесо) электродвигателей. К тому же гибридные автобусы отличает их практическая бесшумность, что в современных городских условиях является не менее ценным качеством. Хотя второе поколение Citaro FuelCell Hybrid в сравнении со своим предшественником осталось практически без значительных изменений, главным его преимуществом стало существенное уменьшение расхода топлива водородным «двигателем» – почти на 50%. Что позволило уменьшить количество баллонов хранящих водород с 9 до 7 и тем самым дополнительно уменьшить вес автобуса. При этом удалось не только сохранить дальность пробега Citaro FuelCell Hybrid, но даже и увеличить её. Так гибриды Citaro первого поколения могли проехать на полной заправке (40кг водорода) около 165 км. А следующее поколение Citaro FuelCell Hybrid теперь способно проехать с запасом водорода в 35 кг, примерно 200 — 250 км.

Читайте также:  1Gz fe на какие авто ставился
Mercedes-Benz Citaro
Overview Manufacturer Mercedes-Benz Production 1997–present Body and chassis Class Integral Doors 1, 2, 3 or 4 Floor type Low floor or Low entry Powertrain Engine Mercedes-Benz OM457LA
OM457hLA
OM906hLA
OM926LA
M447hLAG
OM936
OM936h
OM470
M936G Capacity 20 – 58 seats Power output
  • Citaro K, Citaro LE, Citaro: 220kW
  • Citaro G: 265kW
  • Citaro NGT, Citaro G NGT: 222kW
Transmission Voith Diwa.6, 4-speed automatic transmission Dimensions Length
  • Citaro K: 10,633 mm (418.6 in)
  • Citaro: 12,135 mm (477.8 in)
  • Citaro G: 18,125 mm (713.6 in)
Width 2,550 mm (100.4 in) Height 3,130 mm (123.2 in) Curb weight 18,475–29,000 kg (40,730–63,934 lb) Chronology Predecessor Mercedes-Benz O405

Contents

History [ edit ]

The first generation Citaro was launched in 1997, as a successor to the Mercedes-Benz O405. [2]

In 2005, an updated version of the Citaro to coincide with the introduction of Euro IV- (and later Euro V- and EEV-) compliant engines. Apart from minor technical alterations, mainly to accommodate the new generation of engines, the external design received a facelift to give the buses a less angular look, with internal panelling altered accordingly. Production of the old model ceased by autumn 2006.

In 2006 the Citaro received a much more substantial facelift, which can be seen from the outside by a revised front and rear design (analogous to the recently introduced low-entry buses). The hitherto characteristic feature of the first series, the "washboard trim" on the front of the vehicle, which was also available as a front advertising area and smooth surface without Mercedes star, accounted for a somewhat rounded front baffle. The lateral sweep of the front turn signals was reversed.

Читайте также:  Штраф за сбитого лося 2018

In May 2011, the second generation Citaro, referred to internally as the C2, was launched. [3] From 2012, the C2 could also be equipped with Euro 6 engines. The C2 versions of the Citaro LE models were the last to be presented, at Busworld Kortrijk in October 2013. [4]

Models [ edit ]

There are three basic versions of the Citaro available in 2019: The standard 12m Citaro, the shorter 10m Citaro K and the articulated 18m Citaro G. Hybr >[5] [6]

Urban model (Current) [ edit ]

The standard urban model is available in a number of versions:

  • O530: solo bus, length 12m, 2 axles, horizontal or vertical engine, 2 or 3 doors, even with front door only (in countries with left-hand traffic)
  • O530 eCitaro: solo bus with full electric drive (battery), length 12m, 2 axles, 2 or 3 doors
  • O530 Hybr > Suburban / interurban model (Current) [ edit ]

A series of suburban/interurban versions is also produced, with single front doors and all seats fitted on platforms:

  • O530 GÜ: articulated bus, length 18m, 3 axles, 3 doors
  • O530 LE Ü: low-entry solo bus, length 12m, 2 axles, 2 doors
  • O530 LE MÜ: low-entry (medium length), length 13m, 2 axles, 2 or 3 doors (the 3rd door is only available as single door)
  • O530 Ü: solo bus, length 12m, 2 axles, 2 doors
  • O530 Hybr >Discontinued models [ edit ]

Urban [ edit ]

  • O530 CNG: natural gas drive, length 12m, 2 axles, 2 or 3 doors (renamed as O530 NGT)
  • O530 G CNG: articulated bus with natural gas drive, length 18m, 3 axles, 3 or 4 doors (renamed as O530 G NGT)
  • O530 FuelCell Hybr > Suburban / interurban [ edit ]
  • O530 MÜ: solo bus (medium length), length 13m, 2 axles, 2 doors
  • O530 LÜ: solo bus (long), length 15m, 3 axles, 2 or 3 doors

Specifications [ edit ]

Operators are able to choose between two different front stylings: the standard design features an angled destination display, like a roof dome, and is primarily marketed for urban buses, while a version with a one-piece windscreen covering the destination display also is available and is primarily intended for interurban use. However, all models are available with either version.

Other customizations include the number and type of doors as well as the internal layout. Two types of seats are offered as part of the standard range, again with a basic model for urban use and an enhanced version for longer-distance routes, although both also are available on all models.

Читайте также:  Решетка радиатора на авто

Aside from the usual diesel engines, the Citaro is also available with a powerful Euro IV natural gas engine (model M 447 hLAG) rated at 185 kW (252 PS) or 240 kW (326 PS) – the latter rating used mainly for interurban and articulated buses or standard-length city buses operating in areas with a hilly topography. These engines are also optionally available with Enhanced Environmentally friendly Vehicle (EEV) certification, meaning that their emission levels are lower than even the most stringent European Union emissions standards.

Non-standard bodies [ edit ]

As a one-off, German operators üstra of Hanover and LVB of Leipzig took delivery of a batch of Citaros bodied to a special design by James Irvine for Expo 2000. Leipzig’s vehicles were lent to Hanover for the duration of the exhibition, but subsequently returned to normal service in their home city. All other Citaros bodied by Mercedes-Benz were to standard designs, however a number of chassis were bodied by independent manufacturers, most notably Hess of Switzerland. However, the Citaro has more recently only been sold as a complete product.

In 2007 the workshops of the Szeged (Hungary) bus operator SZKT converted a regular Citaro to a trolleybus. As of April 2010, five such buses are already serving as a trolley and more examples are in preparation in the near future. [7]

In 2009, the Centre of Ambulance Services in Dubai took delivery of three Citaros, which had been modified to become the world’s largest ambulances.

In 2010, the French city Rennes ordered a longer version of the Citaro, the Citaro M, which is 13 meters long with an urban arrangement. 15 vehicles were built over the chassis of the Setra S416NF.

Mercedes-Benz Citaro C (O530) ‘2011

standard 12m twin-axle
3 doors
capacity 75
applies the color line

Thank you for these buses! I use them all the time.

The update on October 25 seems to have broken many of my bus lines 🙁

I use IPT2 to select this vehicle to service bus lines. Upon launching the game today, all instances of this vehicle, "D3S MB Citaro C", disappeared from my city, new buses, not Citaro Cs, began spawning, and Citaro C is no longer selected as the default vehicle for bus lines.

Комментировать
1 417 просмотров
Комментариев нет, будьте первым кто его оставит

Это интересно
No Image Автомобили
0 комментариев
No Image Автомобили
0 комментариев
No Image Автомобили
0 комментариев
Adblock
detector