in light of the huge credit for confidence in the quality of ATE brake components, ATE SL — 1L DOT4 was chosen as the brake fluid for the car, the price is about $ 8, made in Germany. changed — everything is fine, but I still had a can in my hands with 300ml for topping up, and then I started to figure out what could be taken using ATE (and not only) and what was the difference.
so this is what I poured into the car. SL — is positioned by the manufacturer as a liquid for cars until 1990 and the need to replace once a year, which seems to me nothing more than marketing, because it is still DOT4.
and here’s the manual glued to the jar from which, in fact, all the operational characteristics of my slurry and all the others in the ATE line are clear. under the boiling point of a humidified liquid, a 3% moisture content is generally taken.
if you don’t go deep into theory, then we are interested in all the options of DOT4 (and subsequently DOT5.1 for a non-silicone base) with maximum characteristics in terms of boiling point and minimum in viscosity (the lower the system works faster) and let’s see the price of a liter .
the viscosity of many brake fluids (not only according to ATE) at a working temperature of 100 g was in the range of 1.5-2.5 mm2 / s, which suggests that the difference in braking, all other things being equal, you can try to smell only in a cold car in severe frost. although ATE claims that SL.6 is a direct super option for modern cars with ESP and ABS for quick system response (but we remember about -40 outside and a cooled system). the price is about $ 13 per liter. all this smacks of concrete marketing, but it was not for nothing that they opened a new class in DOT4 — Class6, which has the same chemical base as DOT4 Class4 but is MUCH better in temperature characteristics and viscosity.
ATE TYP 200 is better in temperature, but worse than SL.6 in viscosity. the price is like SL.6 — about $ 14 per liter
ATE Super Blue Racing — it can be seen on the nameplate, but it is not available for sale at all, so it is withdrawn from the rating.
for completeness, I will give the characteristics and prices of Motul brake fluids. there is also Motul dot3 & 4 but in official sources it is absent because it is discontinued and the remainder is sold out at best
the conclusions are not straightforward. Is it worth it to overpay at 100% for ATE SL.6 / TYP 200 or more than 200% for Motul?
today my personal choice would be in favor of ATE SL.6
I promise the next time before buying the brake fluid to conduct an even more detailed analysis of the brand options and reduce everything to a single plate.
almost a year passed after the replacement and I suddenly decided to return to this topic.
Today, according to the Minsk existential, the price of parsley is as follows:
1) SL = 6.5 $ (replacement in a year)
2) TYP 200 = $ 15.5 (replacement after three years) or SL.6 = $ 10 (replacement after 2 years)
plus when you consider the time and cost of replacement, it turns out that the TYP 200 or SL.6 is not only better in terms of performance characteristics but also in terms of price does SL!
I am starting to collect info on various brakes available in Minsk for a great overview.
arrived brake fluid tester. I checked it for accuracy of readings and at the same time struck the quality of ATE SL balances in the bank and what happened to it over almost a year of operation — everywhere at zero! cool! )))
Пришло время менять тормозную жидкость.
Взял литровую упаковку ATE DOT 4 SL.6 для автомобилей с ABS, ESP и прочими системами безопасности, выпущенных после 1990 года.
Артикул литровой упаковки: 03.9901-6402.2
Вот линейка тормозных жидкостей ATE с характеристиками:
И табличка с пояснениями на русском языке:
К сожалению, большинство официальных дилеров и автосервисов, продолжают заливать своим клиентам жидкости DOT 4 class 4.
А теперь сами фотографии упаковки. На сколько мне известно, вся тормозная жидкость ATEупаковывается в жестяные бидоны.
К сожалению мой бидон, был немного помят на момент съемки.
KIA Ceed 2010, двигатель бензиновый 1.6 л., 126 л. с., передний привод, автоматическая коробка передач — плановое ТО
Машины в продаже
Kia Ceed, 2011
Kia Ceed, 2009
Kia Ceed, 2007
Kia Ceed, 2010
Смотрите также
Комментарии 43
Где бы найти артикул той синькой жижи, блю рейсинг
Не вопрос. Ate 03.9901-6302.2. Это 1 литр. Цена 2500-3000р в среднем.
Мерси сударь.уже нашёл.в продаже нет 🙁
Дорого стоит и не в любую систему подойдет.
Мерси сударь.уже нашёл.в продаже нет 🙁
Артикул поменялся на 03990164022, 700р
Не вопрос. Ate 03.9901-6302.2. Это 1 литр. Цена 2500-3000р в среднем.
Вы о чем сударь?700 рублей ?у него артикул поменялся
LuchikLida, спрашивал о ATE Super Blue Racing.
Где бы найти артикул той синькой жижи, блю рейсинг
Это не жижа, а жидкость.
А жижа — это навоз. С уважением к тебе.
Ну вот чего ты придрался?)ну захотел я так написать и всё! С уважением и к тебе))
Извини. Не люблю некоторые московские словечки.
а дата производства где на ней написана? найти не могу
Рено Симбол 2006 года, пробег 138000, заводская тормозуха!) Тормоза на машине отличные, решил поменять просто потому что захотелось. Езжу достаточно быстро на данном автомобиле. В сервисе был в том году, сказали много воды, специально еще год не менял чтоб посмотреть плохо это или нет, вообще нет разницы, сегодня поменяю тормозную жидкость, думаю настало время!)
Когда поршни ГТЦ и рабочих цилиндров заржавеют изнутри и закиснут. Почувствуете разницу, и не только при торможении но по деньгам, при ремонте. Если поверхности вообще будет возможно восстановить.
Недавно перебирал задние барабаны, так как колодки износились, посмотрел задние цилиндры, все отлично, ржавчины нет, хотя думал менять, чтоб один раз сделать и забыть, так же и с передними поршнями, раз в год все прочищаю там, смазываю направляющие и осматриваю поршня, все так же нет ржавчины!) Я думаю чудеса))) Хотя вчера поменял тормозную жидкость((( Как итог: разницы не увидел, только мастер рукожопый зачем то залил мне по итогу полный бачок жидкости и теперь ее выдавливает из бочка и все в тормозной жидкости вокруг, придется убирать лишнее и все отмывать.
Думаю такую же заказать, т.к. авто с ESP и ABS. Говорят, что дот4 класс 6 нужен) а все покупают 4 класса дот4
Ну они по старинке покупают устаревшую жижу просто.
Тормозная жидкость ATE DOT 4 (1 литр) используется для надежной и бесперебойной работы тормозной системы. Работоспособная жидкость обеспечивает безопасное передвижение на автомобиле. Рекомендуемый интервал замены 1 раз в 30000 км пробега или 1 раз в 2 года эксплуатации.
Краткое описание:
Производитель: ATE
Артикул: 03990158022
Классификация тормозной жидкости: Dot 4
Объем: 1 литр
Модель автомобиля: Все автомобили Mazda
Модель двигателя: Все двигатели Mazda